Για πολιτικούς, επικοινωνιακούς, τραπεζικούς και πρακτικούς λόγους παγώνουν και οι πλειστηριασμοί ακινήτων.
Η κυβέρνηση δέχθηκε τις εισηγήσεις των τραπεζών ειδικά για τα στεγαστικά και τα επιχειρηματικά και θα προχωρήσει σε βελτιωτικές αλλαγές στις ρυθμίσεις Δένδια.
Π.χ. θα καταργηθεί η μείωση της εμπορικής αξίας του ακινήτου κατά 30% για όσους υπάγονται στις ρυθμίσεις κ.α.
Ο νέος υπουργός Ανάπτυξης, όπως διαπιστώθηκε και στην συνάντηση με την Ελληνική Ένωση Τραπεζών εμφανίστηκε αρκετά δεκτικός στις προτεινόμενες αλλαγές.
Ταυτόχρονα για πολιτικούς, επικοινωνιακούς, τραπεζικούς και πρακτικούς λόγους παγώνουν και οι πλειστηριασμοί ακινήτων.
Έως το τέλος του 2014 έχουν παγώσει οι πλειστηριασμοί ακινήτων.
Οι τράπεζες ακόμη και αν θεωρητικά μπορούσαν να προχωρήσουν σε πλειστηριασμούς κατασχεμένων ακινήτων είναι βέβαιο ότι δεν θα μπορούσαν να τα πουλήσουν λόγω σχεδόν μηδενικής ζήτησης ή ακόμη και αν εκδηλωνόταν ενδιαφέρον οι τιμές θα ήταν υπερβολικά χαμηλές.
Άρα οι τράπεζες γνωρίζουν ότι οι πλειστηριασμοί δεν έχουν νόημα σε μια αγορά που έχει κατακλυστεί από την μεγάλη προσφορά ακινήτων.
Ωστόσο και η κυβέρνηση δεν επιθυμεί πλειστηριασμούς.
Ας αναλογιστούμε τις αντιδράσεις που θα ξεσπούσαν κατά της κυβέρνησης αν απελευθέρωνε τους πλειστηριασμούς.
Ακόμη και αν δεν υλοποιείτο το μέτρο η κυβέρνηση θα είχε υποστεί πολιτική ζημία.
Τα λάθη της προηγούμενης ρύθμισης
Η κυβέρνηση παρουσίασε νομοθετική ρύθμιση για τα κόκκινα δάνεια και η πρώτη αντίδραση των τραπεζιτών ήταν ότι στο σκέλος των στεγαστικών δανείων ήταν απαράδεκτη και στα επιχειρηματικά δάνεια ασαφής με πολλά κενά και ακόμη περισσότερες δυσλειτουργίες..
1)Υπό την αναμονή των νέων ρυθμίσεων αλλά και των αναφορών του ΣΥΡΙΖΑ για σεισάχθεια στα προβληματικά δάνεια μέρος των δανειοληπτών καθυστερεί ή αναβάλει την κάλυψη των υποχρεώσεων του.
Τις τελευταίες εβδομάδες οι καθυστερήσεις στην πληρωμή δόσεων ή άλλων κινήσεων, έχουν αυξηθεί σημαντικά αναφέρει τραπεζικό στέλεχος και το αποδίδει στις ρυθμίσεις για τα κόκκινα δάνεια και στο γενικότεροι ασταθές πολιτικό κλίμα.
2)Οι νέες ρυθμίσεις για τα κόκκινα δάνεια συνολικά δεν επιλύουν το πρόβλημα και θα έχουν την τύχη παλαιότερων ρυθμίσεων που κατέληξαν στην πράξη ημίμετρα στην αντιμετώπιση του προβλήματος των μη εξυπηρετούμενων δανείων.
3)Στα στεγαστικά δάνεια οι τραπεζίτες θεωρούν 100% λάθος ηθικά και τεχνικά να δέχεται το κράτος ότι έχει απομειωθεί η εμπορική αξία των ακινήτων και αυτό να περνάει σε ρύθμιση, από την οποία όμως δεν θα ωφεληθούν οι συνεπείς δανειολήπτες.
Το κράτος νομιμοποίησε μια παράνομη και ηθικά μεμπτή αποτίμηση της αξίας των ακινήτων.
Ο συνεπής δανειολήπτης στεγαστικού δανείου θα πληρώνει το στεγαστικό δάνειο του όταν θα γνωρίζει ότι το κράτος νομιμοποιεί και αποδέχεται μείωση της εμπορικής αξίας του ακινήτου έως 30%.
Δηλαδή το κράτος ευνοεί τον ασυνεπή δανειολήπτη ή αυτόν που δεν μπορεί να πληρώσει έναντι του δανειολήπτη που παραμένει συνεπής στις υποχρεώσεις του.
Πως είναι δυνατό το κράτος νομοθετώντας να αποδέχεται μείωση της εμπορικής αξίας των ακινήτων κατά 30% και αυτό να μην ισχύει για όλους τους δανειολήπτες;
Πρόκειται για ηθικό τερατούργημα που νομιμοποίησε η κυβέρνηση με αυτή την άστοχη ρύθμιση.
4)Ενόχληση προκάλεσε στους τραπεζίτες η ρύθμιση να σπάσει ένα προβληματικό στεγαστικό δάνειο στα δύο σε ένα τμήμα που μπορεί να εξυπηρετηθεί και σε ένα άλλο που θα αρχίσει να αποπληρώνεται σε 15 χρόνια.
Το ερώτημα είναι το διπλό δάνειο πως θα ποσοτικοποιηθεί;
Δηλαδή μπορεί ένας δανειολήπτης να ζητήσει το 50% του δανείου να μπει στην δεύτερη κατηγορία της 15ετίας;
Το δεύτερο σκέλος του στεγαστικού δανείου που θα μπει σε καθεστώς παγώματος για να αποπληρωθεί μετά από 15 χρόνια θα ισούται με το 30% της αξίας του δανείου όση θα είναι και η μείωση της εμπορικής αξίας την οποία νομιμοποίησε το κράτος;
5)Στα επιχειρηματικά προβληματικά δάνεια είναι εύλογο αναφέρουν οι τραπεζίτες να ζητείται η συναίνεση του 51% των πιστωτών αλλά στο σκέλος των διαγραφών το όριο των 500 χιλιάδων και το όριο του 75% της καθαρής περιουσιακής θέσης του οφειλέτη προβληματίζει.
6)Στο σκέλος του δικαιώματος υπαγωγής, ποιος επιχειρηματίας θα δεχθεί να περάσει στον έλεγχο των τραπεζών έως και το 90% του ενεργητικού και ο επιχειρηματίας αυτός να αισθάνεται ότι….θα μπορέσει να ανακτήσει την εταιρία του και σε τι βάθος χρόνου.
7)Οι επιχειρηματίες χάνουν τον έλεγχο των επιχειρήσεων τους και το ερώτημα είναι μπορεί οι τράπεζες να μετεξελιχθούν σε εταιρίες holding δηλαδή σε εταιρίες συμμετοχών αποκτώντας πλειάδα εταιριών που δεν έχουν καμία σχέση με το τραπεζικό αντικείμενο;
Αναδημοσίευση με κάθε επιφύλαξη!
Πολ/κη Αναδημ/σεων ΕΝ.Α.Σ.: goo.gl/8CwNCI
Πηγή: www.bankingnews.gr